“Iedereen heeft een plek in de stad. Zeggenschap over eigen leven, leren, zorg en werk leidt tot een inclusieve samenleving."
Tijdens de eerste werkconferentie van de City Deal Impact Ondernemen werd de basis gelegd voor een sterker ecosysteem waarin ondernemen met maatschappelijke impact centraal staat.
Op 11 oktober vond de eerste van vijf werkconferenties van City Deal Impact Ondernemen plaats op Hogeschool Utrecht, georganiseerd in samenwerking met De Omslag onder de vlag van B-WISE.
City Deal Impact Ondernemen is een initiatief waarin (lokale) overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen samenwerken om de barrières voor impact ondernemen weg te halen. City Deal werkt toe naar het opzetten van een expertisecentrum dat odnerwijsinstellingen helpt om impact ondernemerschap in hun curricula te integreren. Werkfconferenties verzamelen waardevolle input om het expertisecentrum vorm te geven en helpen zo bij het versterken van de samenwerking tussen alle betrokken partijen.
De eerste conferentie stond in het teken van het creëren van bewustzijn rond de noodzaak van impact ondernemerschap in het onderwijs. Het doel was het verbinden van bestaande initiatieven om zo de dialoog te starten. Een belangrijk onderdeel van de conferentie was kennisuitwisseling: deelnemers deelden succesverhalen en uitdagingen om gezamenlijk drempels weg te nemen en elkaar te inspireren.
Tijdens verschillende werksessies gingen deelnemers in op praktische uitdagingen. Een belangrijke conclusie was dat het betrekken van docenten, studenten, en beleidsmakers essentieel is om onderwijsvernieuwing op gang te brengen. Samenwerking en kennisdeling worden gezien als sleutelfactoren om impact ondernemen in het onderwijs te versterken.
De resultaten van deze conferentie zijn door Amber Rijcken samengevat in een visuele weergave van het toekomstige expertisecentrum. In de komende conferenties zullen deze inzichten verder worden uitgewerkt en zullen er concrete stappen worden gezet richting een duurzame integratie van impact ondernemerschap in het onderwijs.